A som i Audi

De flesta av oss förknippar nog bilmärket Audi med lyx, klass och härlig design i premiumsegmentet. Så har det dock inte alltid varit, faktum är att den idag välkända bilgiganten faktiskt har en synnerligen brokig bakgrund. Läs vidare så guidar vi dig vidare till de mest tongivande milstolparna i varumärkets historia!

Miljötänk, smidiga och tysta laddhybrider och bränslesnål förbrukning är självklara parametrar för oss när vi idag funderar på att köpa bil. Audi är ett tyskt varumärke, en biltillverkare som sedan 60-talet ägs av en annan välkänd gigant, nämligen Volkswagen. Många svenskar suktar efter en Audi och bilmärket var även det sjätte mest köpta under 2019.

De tidiga åren

Audi grundades redan i början av 1900-talet, närmare bestämt 1909. Grundare var August Horch men själva namnet Audi har ingenting med honom att göra, vilket man kanske skulle kunna tro. Namnet ”Audi” härstammar istället från sonen till den investerare som Horch tog hjälp av för att få bolaget på banan. Sonen fick helt enkelt föreslå namn och så kom det sig att det blev Audi.

Kända Audimodeller

Den allra första bilen under varumärkesflaggan Audi hette Audi typ A. Den tillverkades strax före första världskriget och utkom endast i 140 exemplar, en siffra som förstås bör ses mot bakgrund av dåtida tillverkningsmöjligheter och volymkapacitet.

1921 blev Audi 14/50 PS Typ K den första vänsterstyrda bilen i Tyskland, men det skulle dröja ända till i början av 80-talet innan varumärkesförflyttningen från en vardaglig bruksbil till premiumsegmentet påbörjades.

Audi Quattro brukar betraktas som det riktiga genombrottet på den här fronten. Framförallt var det med Quattromodellen som Audi nu på riktigt började spela i samma liga som exempelvis BMW och övriga prestigemärken.

Audi och dieselhistorien

2015 fångade Audi världens uppmärksamhet igen. Det visade sig nämligen att ägarkoncernen Volkswagen hade fuskat och manipulerat utsläppsvärdena på stora volymer bilar för att få de typgodkännanden som bolaget behövde. Audi var dock snabba med att hantera situationen och återkallade de bilar som berördes och dieselhistorien är idag lagd till handlingarna.

Audi har förblivit i tysk ägo och ägs idag av Volkswagen. Bland Audis dotterbolag återfinns även de renodlade lyxvarumärkena Italdesign Giugiaro och Lamborghini. Den operativa driften styrs från huvudkontoret i Ingolstadt, Tyskland.