Ferrari i Sverige

TRAVELER DIGITAL CAMERA

För de flesta är bilmärket Ferrari förknippat med tävlingsbilar och mycket exklusiva personbilar.

 

Rötterna i Scuderia
Bilmärket Ferrari kommer ursprungligen från racingstallet Scuderia Ferrari. Från allra första början, under åren mellan 1929 och 1938, byggdes det och tävlades det med Alfa Romeo-bilar. På 1940-talet började man tillverka sportbilar för att finansiera tävlingsverksamheten.

 

Ferrariemblemet
Ferraris emblem förställer en svart häst på gul bakgrund med bokstäverna S och F. S och F står för Scuderia Ferrari, vilket är bilmärkets tävlingsstall. Emblemet kallas Il Cavallino Rampante. Den som verkligen är Ferrari-intresserad känner förmodligen till att emblemet är sköldformat på Ferraris tävlingsbilar, medan det är rektangulärt på de bilar, då främst sportbilar, som man säljer till den särskilt köpstarka allmänheten.

 

Rosso corsa
Tävlingsrött är den färg som Ferrrari ursprungligen lackade sina tävlingsbilar i på den tid då racingbilar lackerades för att markera tävlingsstallets hemland. Italienska bilar var alltid lackerade i denna röda färg. Färgen har kommit att bli synonym med sportbilar i allmänhet då det handlar om de bilar som säljs till allmänheten – den del som har råd med dem.

 

Färilas fartkung
Hälsingen, trävaruhandlaren Valdemar Stener från Färila, var den som importerade den första Ferrarin till Sverige. Det skedde 1952 och modellen kallades Barchetta. Bilen var av modelltypen 166 MM. För den Ferrariinitierade kan det vara intressant att notera att den bilens chassinummer var 0012. Valdemar Stener var under lång tid Färilas fartkung. Stener stod, under sin aktiva tid som racerförare, som segrare i Djurgårdsloppet i Helsingfors. Bland inte mindre än trehundra deltagare kom han på en hedrande niondeplats och 1952 blev han nia i racingtävlingen på Nürburgring Ring. Valdermar Stener blev en av Sveriges och Ferraris främsta racerförare.Ferrari i Sverige 2

 

Roberto Rossellini, Ingrid Bergman och Ferrari
Den internationellt kände italienska filmregissören, filmproducenten och filmmanusförfattaren Rossellini var även en känd och passionerad bilförare. Rosselini var gift med svenska filmskådespelaren Ingrid Bergman under åren 1950-1977. Tillsammans med henne besökte Rossellini Sverige ett antal gånger. Då tävlade han med en Ferrari 250 MM. Rossellini deltog i Skarpnäcksloppet i Stockholm 1953 samt även i Kanonloppet som gick av stapeln i Karlskoga år 1954.

 

Första Ferrariagenturen
Första agenturen i Sverige innehades av Tore Bjurström i Örebro, med adress Skolgatan 12. Under invigningen år 1953, på väg till Skarpnäcksloppet i Stockholm lär Roberto Rossellini och Ingrid Bergman, ha bevistat evenemanget med inte mindre än två Ferraribilar. Den ena för racing och den andra som privat sportbil med något större bagageutrymme. Den senare lär ha körts av Ingrid Berman hela vägen från Rom, liksom racermodellen körts av Rossellini.